logoline

Log in

Nieuws

 

Ga jij mee tijdens het rijexamen?

dinsdag 02 juni 2015

Als rijinstructeur kun je ervoor kiezen om mee te gaan tijdens het rijexamen van je leerling. Hier zitten natuurlijk voor- en nadelen aan als het gaat om jouw leerling. Neem jij regelmatig plaats op de achterbank of laat je jouw leerling alleen op examen gaan?

Waarom zou je meegaan tijdens het rijexamen?

Soerin Balagobind, rijinstructeur bij Rijles2GO geeft aan dat meegaan tijdens het rijexamen zeker voordelen heeft, vooral als een leerling achteraf gezakt voor het rijexamen blijkt. “Als je meegaat tijdens het rijexamen en de leerling zakt, kun je daarna dezelfde route oefenen en de gemaakte fouten toelichten. Op deze manier krijgt de cursist meer zelfvertrouwen voor het volgende examen.” - aldus Soerin Balagobind. 
Mary-Ann Wiersma, mede-eigenaar van Keystone Verkeerseducatie ziet het examen niet als een los onderdeel van de rijopleiding. “Wij willen onze leerlingen begeleiden in het hele traject, hier hoort ook het rijexamen bij. Onze cursisten geven regelmatig aan dat zij dat als prettig ervaren en dat onze steun en feedback heel waardevol voor hen is”- aldus Mary-Ann Wiersma. 

Wat zijn de mogelijke nadelen?

Meegaan tijdens het rijexamen kan natuurlijk ook nadelen hebben. Er zijn cursisten die misschien zenuwachtiger worden als jij meegaat op de achterbank, er bestaat een kans dat zij juist meer willen presteren omdat ze het gevoel hebben door twee personen te worden beoordeeld.  Daarnaast kun jij als rijinstructeur enorm balen als jouw leerling zakt door een “ongegronde” fout of door een fout die zeker voorkomen had kunnen worden. 

Sterk persoonsgebonden

De keuze om mee te gaan tijdens een rijexamen is sterk persoonsgebonden. Dit hangt van jouw werkwijze af, maar het kan ook verschillen per leerling. De kans is groot dat je met de ene cursist een betere band hebt dan met de andere. De ene keer ga je wel mee, de andere keer kies je ervoor om jouw leerling alleen op examen te sturen.
Wij zijn benieuwd naar jouw rijexamen ervaringen. Ga jij regelmatig mee op de achterbank of blijf je liever bij het CBR wachten?

 

Voetgangers

Nederland veiligste voetgangersland van EU

woensdag 10 juni 2015

In Nederland komen het minste aantal voetgangers in het verkeer om het  leven in vergelijking met de rest van Europa. In Roemenië is de mortaliteit in het verkeer het hoogst, gemiddeld 37 per jaar per miljoen inwoners. Dat blijkt allemaal uit het rapport van de European Road Safety Council ( ETSC) dat op 4 juni is gepubliceerd.

Voetgangers

Tussen 2011 en 2013 kwamen er gemiddeld zestig voetgangers per jaar om het leven in ons land. Vanaf 2003 daalde het aantal voetgangersdoden met iets meer dan 4 procent. Uit onderzoek is verder gebleken dat meer dan zestig procent van de dodelijke ongevallen plaatsvindt binnen de bebouwde kom. In meer dan de helft van de gevallen ging het om een aanrijding waarbij een taxi of auto betrokken was.

Landen waarbij het gevaarlijk is om als voetganger deel te nemen in het verkeer zijn landen als Polen, Litouwen, Letland en Roemenië. In deze landen komen gemiddeld meer dan dertig mensen op een miljoen voetgangers per jaar om het leven

Aandacht voor fietsers

Voor fietsers blijkt Nederland een stuk gevaarlijker. Waar Nederland goed scoort met de veiligheid van voetgangers, daar moet nog veel gedaan worden om het ook voor fietsers veiliger te maken.

“Er wordt in Nederland veel meer gefietst dan in de rest van Europa en dan is het begrijpelijk dat er ook meer verkeersongevallen plaatsvinden”, aldus Henk Stipdonk woordvoerder sociaal wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid (SWOV).

 

 

 

Nieuwe APK regeling

donderdag 11 juni 2015

Benzineauto's worden vanaf 2018 ook jaarlijks opgeroepen voor de APK keuring zodra een kilometerstand van 160.000 is bereikt. Dit heeft Schultz  van infrastructuur en Milieu onlangs bekend gemaakt. Wat er allemaal gaat veranderen lees je in dit artikel.

Wat gaat er veranderen?

Onlangs heeft Minister Schultz  van infrastructuur en Milieu overleg gehad met de Rijksdienst voor het Wegverkeer en het APK-overlegorgaan . Hierbij is besloten om ook benzineauto’s jaarlijks om te roepen voor de APK, zodra een kilometerstand van 160.000 is bereikt. Het eerste keuringsmoment voor benzineauto’s met registratiedatum van 2005 of later, blijft na vier jaar. Deze nieuwe regeling gaat in mei 2018 in. Er komt geen APK-plicht bij wijziging van tenaamstelling van een auto.. Uit historische APK- gegevens blijkt dat oudere auto’s met hoge kilometerstanden sneller mankementen vertonen.  Dit is dan ook één van de belangrijkste redenen voor verandering van het huidig beleid. Hierbij de belangrijkste veranderingen op een rij: Benzineauto’s worden jaarlijks opgeroepen nadat een kilometerstand is bereikt van 160.000. Het eerste keuringsmoment voor benzineauto’s na 2005 zal ook na vier jaar plaatsvinden. De APK-plicht bij een nieuwe tenaamstelling blijft ongewijzigd. Klassiekers van 50 jaar en ouder zullen vrijgesteld worden van APK-plicht. Klassiekers Voertuigen van 50 jaar en ouder worden vrijgesteld van de APK-plicht, in plaats van de huidige grens van 1 januari 1960, terwijl de tweejaarlijkse APK voor auto’s ouder dan 30 jaar gehandhaafd blijft

 

Faalangstexamen in trek

dinsdag 16 juni 2015

De faalangstexamens zijn steeds gewilder onder cursisten. Het afgelopen jaar steeg het aantal kandidaten dat deelnam aan een faalangstexamen met 25 procent. Ruim 60 procent van de cursisten slaagt in een keer en daarmee presteren ze over het algemeen beter dan cursisten die een normaal praktijkexamen afleggen , waarbij het slagingspercentage maar net boven de 50 procent is.

Kern faalangtexamen

De kern van het examen is om bewustwording te creëren bij zowel de cursist, de instructeur en de examinator. Hierbij zal de examinator de kandidaat de ruimte bieden om vanuit eigen kracht te presteren voor het praktijkexamen. De basis ligt hierbij in het ontvangstgesprek dat gemiddeld 15 minuten bedraagt en waarin de leerling zo goed mogelijk op zijn gemak wordt gesteld. 

Normering

Het rijexamen voor faalangst duurt over het algemeen langer dan een regulier praktijkexamen. Dat het een faalangstexamen is, wilt echter niet zeggen dat het examen gemakkelijker is dan een regulier praktijkexamen. De cursist moet dezelfde vaardigheden tonen, maar het voordeel is dat er iets langer de tijd voor wordt genomen. De leerling kan bijvoorbeeld tussendoor een time-out aanvragen wanneer de spanning teveel oploopt. Tevens wordt door de examinator meer rekening gehouden met de invloeden van zenuwen en angst.

 

 

Zelfrijdende auto's officieel de weg op

vrijdag 26 juni 2015

Google heeft zijn eerste zelfrijdende auto’s van eigen makelij de weg op gestuurd om in woonwijken van Californië testritten te doen. Met een getrainde chauffeur achter het stuur rijdt de auto met maximaal 40km. per uur door woonwijken van de stad Mountain View in Californië. Bewoners worden opgeroepen om reacties te geven. In mei 2014 presenteerde Google zijn kleine zelfrijdende auto. De wagen wordt al ruim een jaar op privéterrein getest en gebruikt software die Google al jaren met bestaande, aangepaste auto’s test.

De nieuwe zelfrijdende auto’s moeten op termijn zonder stuur, rem en gaspedaal gaan rijden, maar hebben die zaken voor de veiligheid vooralsnog wel. 

 

Rijbewijs kan thuisbezorgd worden

Vanaf woensdag mogen gemeenten het rijbewijs pasje per post opsturen. Dit geldt voor zowel een nieuwe aanvraag, als een verlenging van het rijbewijs. Hierdoor hoeven burgers niet meer naar de gemeente om het pasje op te halen. De minister van infrastructuur, Schultz van Haegen maakt het mogelijk dat gemeenten voor een klein bedrag het rijbewijs pasje per post kunnen opsturen. Dit beleid was al mogelijk in de gemeenten Haarlemmermeer, Molenwaard en sinds deze maand ook in Hof van Twente. Zij deden mee aan een proef van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Als het thuisbezorgen van het rijbewijs een succes is, dan neemt Schultz het definitief op in de regelgeving

Zelfrijdende auto's vrijdag 12 juni 2015

Vanaf woensdag treden ook nog een aantal andere regels in werking. Zo zijn dan grootschalige proeven met zelfrijdende auto's op de openbare weg mogelijk. Schultz wilt dat Nederland hiermee internationaal voorop blijft lopen.

Woensdag treden ook nieuwe regels in voor het commercieel gebruik van drones. De bestuurders van een drone kunnen per 1 juli a.s. een brevet en vergunning krijgen indien ze succesvol theorie- en praktijkexamen hebben afgelegd.

Daarna kunnen drone bestuurders structureel vliegen met drones zonder elke keer een ontheffing voor een vlucht aan te vragen. Minister Schultz overweegt ook nieuwe regels voor drones met een gewicht onder de vier kilo, de zogenoemde minidrones. Gebruikers hoeven dan vanaf 1 oktober 2015 geen vergunning en ontheffing meer aan te vragen.

 

Het CBR waarschuwt voor reserveringssites.

Het CBR waarschuwt kandidaten die theorie examen willen afleggen voor reserveringswebsites die identiek zijn aan de website van het CBR en in veel gevallen hogere kosten rekenen voor het theorie-examen.

“Het is niet van grote ernst dat deze websites bestaan, maar kandidaten moeten zich er wel van bewust zijn met welke partij ze te maken hebben”, aldus Nathalie Dingeldein, woordvoerder van het CBR. Momenteel bedraagt het theorie examen € 28,55, maar er zijn een aantal commerciële websites die landelijk adverteren, waarbij kandidaten zich aanmelden voor het theorie examen en uiteindelijk hogere kosten moeten betalen.

Zoekresultaten

Het CBR wordt veel gezocht via Google. Zoektermen die veel naar vorgen komen zijn cbr.theorie-aanvragen.nl en theorie.bespreken.nl. De hoogste zoekresultaten verwijzen vaak niet door naar de officiële website van het CBR. Hierdoor weten kandidaten vaak niet met welke partij ze te maken hebben.

Dingeldein benadrukt dat de reserveringswebsites niet vermeden hoeven te worden. Kandidaten betalen voor het stukje gebruiksgemak. “Dat is prima, als mensen maar bewust zijn waar ze zich bevinden en dat een theorie-examen ook via het CBR kan.” 

 

Verkeersregels

 

20 wel hele vreemde verkeersregels

Bij het bedenken van verkeersregels schieten sommige ambtenaren soms door. Ook in het buitenland. Lees vol verbazing deze lijst door. We hebben 20 verkeersregels uit de hele wereld voor je op een rijtje gezet, sommige zijn nog vreemder dan de andere.

  • - In Costa Rica mag je alcohol drinken achter het stuur, zolang je niet dronken bent en je alcoholpercentage niet te hoog wordt.
  • - In Zweden moet je 24 uur per dag je verlichting aan hebben.
  • - In Zuid-Afrika hebben dieren altijd voorrang.
  • - In Cyprus mag je helemaal niks drinken achter het stuur. En daar bedoelen ze geen alcohol mee, je mag gewoon helemaal niks drinken. En eten trouwens ook niet.
  • - In Zuid Cyprus mag je ook niet uit frustratie je middelvinger opsteken naar mede weggebruikers. Je kan hiervoor bekeurd worden.
  • - Jagen vanuit een rijdend voertuig is in de Amerikaanse staat Tennessee verboden (tenzij het een rolstoel betreft).
  • - In Alaska mag je niet rondrijden met een hond vastgebonden op je dak.
  • - In Alabama is het verboden om rond te rijden met een blinddoek. Bewijzen dat je de weg naar je huis goed kent aan vrienden is daar dus iets lastiger.
  • - Je mag niet van kleding wisselen in je auto in Illinois, Amerika.
  • - In Nevada, Hawaii, Alaska en California kan je als toerist een boete krijgen voor te langzaam rijden.
  • - Vrouwen mogen in Saoedi-Arabië niet rijden.
  • - Rijden met vieze auto’s mag niet in Rusland, je kan hiervoor een boete krijgen.
  • - Je mag in Duitsland niet stoppen op de Autobahn. Je krijgt hiervoor een bekeuring, ook als je moet stoppen omdat je geen benzine meer hebt.
  • - Met een ontbloot bovenlichaam rijden wordt niet gewaardeerd in Thailand, je moet verplicht een shirt aan.
  • - In Japan kan je een boete krijgen voor het vies maken van andere weggebruikers met opspattend modder.
  • - Je mag in Japan ook niet meerijden met een dronken bestuurder. Wij vragen ons af waarom je dat in de eerste plaats ook zou doen.
  • - Heb je een bril nodig? Dan moet je in Spanje een reservebril in je auto hebben liggen.
  • - Je mag je eigen oprit niet blokkeren in Canada.
  • - In Italië mag je continue claxonneren wanneer je een ziek of gewond iemand vervoert.
  • - In Wenen, Oostenrijk is claxonneren daarentegen weer helemaal verboden.
Banner 468 x 60 px